tiistai 7. kesäkuuta 2011

Joskus kirjoittaminen on parempi ratkaisu kuin valinnat

Yleensä mobiililaitteilla on suositeltavaa käyttää valintoja, mutta joissakin tapauksissa kirjoittaminen on tehokkaampi ratkaisu

Tekstin kirjoittamista tarvitaan usein, mutta mobiililaitteella se on hidasta, varsinkin ilman näppäimistöä. Tämän vuoksi aina kun se on mahdollista, mobiililaitteilla tulisi käyttää valintaa kirjoittamisen sijaan.

Poikkeuksena tästä säännöstä ovat tapaukset, jossa valintojen määrä on kovin suuri, kuten vaikkapa pörssikursseissa kirjoittaminen voi olla valintaa kätevämpää. Esimerkiksi ’IBM’:n nimen kirjoittaminen on helpompaa käyttäjälle kuin valinta: ensin sopiva teollisuuden ala, sen jälkeen kirjoittaa ’I’, sen jälkeen tehdä valinta vierittämällä ruutua oikean yrityksen kohdalle. Käyttöliittymässä, joka luottaa pääasiassa valintaan kirjoittamisen sijaan on myös se hankaluus, että tieto voidaan järjestää monella eri tavalla ja käyttäjillä saattaa olla omat näkemyksensä tiedon organisointiin.

Weissin kokemuksen mukaan valintojen määrä pitäisi olla karkeasti ottaen alle 20, jotta niiden käyttäminen kirjoittamisen sijaan on kannattavaa. Erityisesti, kun valinnat voidaan jakaa osakategorioihin, kuten esimerkiksi kaupungit eri alueisiin maiden sisällä, on tekstin syöttö ön paremmin soveltuva ratkaisu kuin valinta.

"Suosi valintaa kirjoittamisen sijaan" -ohjetta ei tulekaan ottaa täysin kirjaimellisesti, kunhan muistetaan, että käyttäjillä on omat ongelmansa tiedon syöttämisessä ja se otetaan huomioon suunnittelussa.

Lähde: Weiss, Scott: Handheld Usability (2002). John Wiley & Sons