tiistai 24. toukokuuta 2011

Vähennä käyttäjän työskentelyä

Monimutkaisten tehtävien suorittamista varten wizardit eli velhot ovat tehokas tapa. Moniajoa pitäisi pääasiallisesti käyttää järjestelmän, ei käyttäjän. Esimerkkinä tehokkasta kontaktien hausta kontakteista suodattuu kaikki nimet, joissa näppäimistöltä annettu kirjain on ensimmäisenä joko etu- tai sukunimessä. 

Mauney ja Masterton (2008) antavat kirjassa HCI Beyond the GUI – Design for Haptic, Speech, Olfactory, and Other Nontraditional Interfaces suunnittelusääntöjä mobiililaitteille. Kirjoittajat jakavat suunnitteluohjeet viiteen eri osioon, joista seuraavaksi on esitetty tiivistetysti viides osuus, eli käyttäjän työskentelyn vähentäminen.

Käyttäjän psyykkisen sekä fyysisen työskentelyn määrä käyttäjävuorovaikutuksessa käyttöliittymän kanssa täytyy pitää mahdollisimman vähäisenä. Sen sijaan, että pakotettaisiin käyttäjä tekemään ylimääräistä työtä, hyvä suunnittelu tekee käyttäjän tehtävistä vaivattomia.

Monimutkaisten tehtävien suorittamista varten wizardien eli velhojen käyttäminen on tehokas tapa. Wizard ohjaa käyttäjän läpi asteittain etenevien osatehtävien ja vähentää näin käyttäjän muistikuormaa. Hyvin suunniteltu wizard antaa käyttäjän liikkua eteenpäin ja taaksepäin eri askeleiden välillä ja pitää käyttäjän jatkuvasti tietoisena siitä, missä vaiheessa prosessia ollaan menossa. Wizardien suunnittelussa pienille näytöille keskeistä on eliminoida mahdollisimman monta syöttökenttää käyttäjältä, teettämällä mahdollisimman paljon työstä ohjelmalla. Esimerkiksi osoitteen syöttämisessä, ohjelma voi täyttää kaupungin ja maan tiedot automaattisesti, kun käyttäjältä on ensin kysytty postinumero. (Mauney, Masterton, 2008)

Monet mobiilit käyttöjärjestelmät tukevat moniajoa. Moniajo on ohjelmistokehityksessä todellisessa kasvussa ja sen käytössä on oltava huolellinen käyttöliittymän toteutuksessa. Koska mobiililaitteen käyttäjän huomio kohdistuu vain rajallisesti laitteeseen ja hänellä on todennäköisesti tavoitteena suorittaa yksi tehtävä mahdollisimman nopeasti, käyttäjää ei pitäisi pakottaa ”tekemään moniajoa” tehtävän suorittamiseksi. Moniajo on tehokas apukeino, mutta pääasiallisesti sitä pitäisi käyttää järjestelmän, ei käyttäjän. Esimerkiksi, sellaiset järjestelmän tehtävät, joiden suoritus ei tapahdu sopivaan aikaan, voidaan suorittaa taustalla ilman, että se häiritsee käyttäjän laitteen käyttämistä. (Mauney, Masterton, 2008)

Yksi esimerkki tehokkaasta ja samalla yksinkertaisesta suunnittelusta on Nokian S60 sarjan kontaktien selaaminen. Käyttäjä voi vierittää aakkosjärjestyksessä olevia kontakteja pystysuunnassa, mutta jos kontakteja on paljon, vierittämisen sijaan käyttäjä voi syöttää haluamansa kirjaimen näppäimistöltä. Tämän jälkeen kontakteista suodattuu kaikki nimet, joissa näppäimistöltä annettu kirjain on ensimmäisenä joko etu- tai sukunimessä. Tekniikka on yllättävän tehokas ja helposti käyttäjän opittavissa. (Mauney, Masterton, 2008)

Lähteet: Mauney, D.W., Masterton, C., (2008). Small-Screen Interfaces in HCI Beyond the GUI. Design for Haptic, Speech, Olfactory and Other Nontraditional Interfaces. Ed. Kortum, P., Morgan Kaufman.

Noudata standardeja

Käyttöliittymän suunnittelussa olisi noudatettava käyttöjärjestelmän suunnittelustandardeja, samoin kuin yleisesti käytössä olevia metaforeja.  

Mauney ja Masterton (2008) antavat kirjassa HCI Beyond the GUI – Design for Haptic, Speech, Olfactory, and Other Nontraditional Interfaces suunnittelusääntöjä mobiililaitteille. Kirjoittajat jakavat suunnitteluohjeet viiteen eri osioon, joista seuraavaksi on esitetty tiivistetysti neljäs osuus, eli standardien ja metaforien käyttäminen.

Suunnittelun lähtökohtana toimivat olemassa olevat standardit. Monilla kehittyneimmillä pieninäyttöisillä laitteilla, kuten Windows Mobile alustalla, on yksityiskohtaiset käyttöliittymän ohjeistukset, joilla varmistetaan yhdenmukaisuus kaikissa alustalle tehdyissä sovelluksissa. On tärkeää tutustua laitteen standardeihin, jotka koskevat esitystapaa, komponentteja (widget) ja vuorovaikutusta, ennen suunnittelun aloittamista. Näiden käyttöliittymän perusrakennuspalikoiden unohtaminen voi johtaa huomattavaan korjaustarpeeseen, jos käyttäjätestaus paljastaa ongelmia epästandardissa suunnittelussa. Visuaalisen suunnittelun standardeja tulisi rikkoa vain erityistapauksissa, kuten jos olemassa olevat puitteet eivät tue tehtävää. (Mauney, Masterton, 2008)

Oikean maailman metaforat, jotka siirtyvät hyvin ohjelmistomaailmaan, ovat yksi tehokkaimmista käyttöliittymä paradigmoista. Esimerkiksi play, pause, track forward ja track back –painikkeet ovat kaikissa digitaalisissa musiikkisoittimissa ja ovat olleet käytössä nauhasoittimista lähtien. Hyvin ymmärrettyjen metaforien rikkomisessa on omat vaaransa, koska suunnittelijalla ei ole mitään takeita siitä, että uusi käyttöliittymä toimii tehokkaasti ennen käytettävyystestien tekemistä. Sama sääntö koskee muidenkin olemassa olevien ja vakiintuneiden kontrollien, kuten valintaruutujen tai radiopainikkeiden, muokkaamista. (Mauney, Masterton, 2008)

Lähteet: Mauney, D.W., Masterton, C., (2008). Small-Screen Interfaces in HCI Beyond the GUI. Design for Haptic, Speech, Olfactory and Other Nontraditional Interfaces. Ed. Kortum, P., Morgan Kaufman.