perjantai 20. toukokuuta 2011

Pari muuta käytettävyysblogia

Tiedoksi kiinnostuneille pari muutakin käytettävyysaiheista blogia:

Anna hyödyllistä palautetta

Palautteen antaminen tärkeää. Kuitenkin esimerkiksi äänimerkkejä tulisi käyttää säästeliäästi, jotta laite ei turhaan herätä huomiota. Jos vasteaika on yli 200 ms, tulisi sen kuluminen ilmaista. Aina, kun käyttäjä joutuu odottamaan, hänelle pitäisi tarjota myös mahdollisuus peruuttaa tehtävä. 

Mauney ja Masterton (2008) antavat kirjassa HCI Beyond the GUI – Design for Haptic, Speech, Olfactory, and Other Nontraditional Interfaces suunnittelusääntöjä mobiililaitteille. Kirjoittajat jakavat suunnitteluohjeet viiteen eri osioon, joista seuraavaksi on esitetty tiivistetysti kolmas osuus, eli hyödyllisen palautteen antaminen käyttäjälle.

Käyttäjälle annettavan palautteen tulee olla hyvin erottuvaa, koska käyttäjän huomio on jakaantunut ympäristön kanssa. Käyttäjän täytyy tietää jatkuvasti, mitä järjestelmä tekee, kun hän käyttää järjestelmää. Käyttäjän tarpeisiin nähden kriittinen palaute pitää tunnistaa ja antaa käyttäjälle ainoastaan se. (Mauney, Masterton, 2008).

Mobiililaitteiden eri aisteihin perustuva palaute voi olla hyvin erottuvaa. Ääneen tai kosketukseen perustuva palaute on standardi tekniikkaa monissa pieninäyttöisissä laitteissa, koska käyttäjän huomio on harvoin täysin laitteen käytössä. Vaihtoehtoisen palautteen antamista kannattaa kuitenkin harkita tarkkaan, koska käyttäjät eivät halua kääntää huomiotaan laitteeseen turhaan, jollei jotain tärkeää ole tapahtunut, siksi esimerkiksi äänimerkkejä tulisi käyttää säästeliäästi. (Mauney, Masterton, 2008).

Jos jonkin operaation suorittaminen kestää niin kauan, että käyttäjä joutuu odottamaan järjestelmän vastausta, olisi sen suoritus hyvä tehdä taustalla. Jos niin ei voida tehdä, käyttäjälle pitää antaa yksityiskohtaista palautetta operaation kestosta. Hyvä palaute sisältää arvion operaatioon kuluvasta ajasta. Tähän tarkoitukseen soveltuu hyvin tilapalkki, joka näyttää arvion ajasta ja sen lisäksi antaa palautetta käyttäjälle operaation edistymisestä. RIM:n tyylioppaan mukaan vasteajan pitäisi olla enintään 200 ms. eli 1/5 sekuntia. Aina, kun käyttäjä joutuu odottamaan, hänelle pitäisi tarjota myös mahdollisuus peruuttaa tehtävä. (Mauney, Masterton, 2008).

Lähteet: Mauney, D.W., Masterton, C., (2008). Small-Screen Interfaces in HCI Beyond the GUI. Design for Haptic, Speech, Olfactory and Other Nontraditional Interfaces. Ed. Kortum, P., Morgan Kaufman.