tiistai 16. elokuuta 2011

ISO 9241-14: ohjeita valikkojen suunnitteluun

ISO 9241-14 antaa ohjeita valikkojen rakenteen, navigoinnin, valinnan ja esitystavan suunnitteluun. 
Jos tehtävääsi kuuluu valikkojen suunnittelu, niin 9241-14 sisältää ohjeita tähän:   

  • Valikkojen rakenne: annetaan ohjeita valikon valintojen ryhmittelyyn ja valintojen järjestykseen
  • Valikossa navigointi: annetaan ohjeita navigointivihjeiden käyttöön sekä pikanavigointiin 
  • Valinnan tekeminen: annetaan ohjeita valintatapoihin, näppäimistön käyttöön, kursorin käyttöön, osoittamiseen, sekä myös ääniohjaukseen.  
  • Valikon esitystapa: annetaan ohjeita valinnan havaitsemiseen, valikkoihin liittyvään sijoitteluun sekä niin tekstivalinnan, graafisen valinnan kuin äänivalinnan rakenteeseen ja syntaksiin. 
Vähän tarkempaa tietoa artikkelissa  http://www.metsta.fi/ipubs/docs/machinery/articles/2011_nro_009.pdf. Ja vielä tarkempaa itse kyseisessä standardin osassa. 


Ja kommentti näistä standardeista yleensä. Oman subjektiivisen käsitykseni voisin ilmaista vaikka siten, että kun on nähnyt kaikenlaisia käyttöliittymäratkaisuja, niin on tullut mieleen, että olisipa tuonkin suunnittelija lukenut jos ei muuta niin edes noita standardeja... 
Standardit eivät ole ehkä varsinaisia lukuelämyksiä.  Mutta ne kuitenkin perustuvat monien kansainvälisten ammattilaisten kumuloituneeseen tietämykseen ja osaamiseen. 

maanantai 15. elokuuta 2011

ISO 9241-13: ohjeita käyttäjä opastamiseen käyttöliittymässä

ISO 9241-13 sisältää ohjeita liittyen sanalliseen muotoiluun, kehotteisiin, palautteen antamiseen, virheen hallintaan, tilatietoon ja on-line ohjeisiin. 
  • Yleiset ohjeet: esimerkiksi ohje, että käyttäjäohjeiden tulisi erottua muusta näytössä olevasta tiedosta 
  • Sanallinen muotoilu: annetaan ohjeita sille, miten tekstiä tulisi muotoilla; esimerkiksi ohje, että ohjeviestin tulisi ilmaista käyttäjän eikä järjestelmän kontrollia
  • Kehotteet: annetaan ohjeita sen ilmaisulle, miten järjestelmä on valmis vastaanottamaan käyttäjän syötteen 
  • Palautteet: annetaan ohjeita, miten järjestelmän tulisi antaa palautetta käyttäjälle; esimerkiksi ohje siitä, että järjestelmän tulisi antaa vasteen jokaiseen käyttäjän syötteeseen
  • Tilatieto: annetaan ohjeita, miten ilmaista tietoa järjestelmän tai 
  • vuorovaikutuselementin tilasta; Esimerkkinä ohje siitä, että olisi käytettävä näytön 
  • (ikkunan) vakiopaikkaa kunkin tyyppiselle tilatiedolle
  • Virheenhallinta: esimerkiksi ohje, että virheviestien tulisi kertoa mikä meni väärin, mitä korjaavia toimenpiteitä käyttäjä voi tehdä ja mikä oli virheen syy
  • On-line ohjeet: esimerkiksi  olisi annettava 
  • tehtävään liittyvää tietoa järjestelmästä ja sen tarkoituksesta

Vähän tarkempaa tietoa artikkelissa  
http://www.metsta.fi/ipubs/docs/machinery/articles/2011_nro_009.pdf. Ja vielä tarkempaa itse standardissa.

perjantai 12. elokuuta 2011

ISO 9241-12 kertoo, miten esittää erityyppisiä tietoja käyttöliittymässä

ISO 9241-12 antaa perusohjeet käyttöliittymässä näkyvän tiedon suunnitteluun, sijoitteluun ja koodaukseen

ISO 9241-12 sisältää ohjeita tiedon esittämisen suunnitteluun käyttöliittymissä:

  • Tiedon sijoittelu ja organisointi: ohjeita ikkunoiden ja alueiden, syöte- ja tulostealueiden, ryhmien, luetteloiden, taulukoiden, nimikkeiden ja kenttien suunnitteluun. 
  • Graafiset elementit: ohjeita kursorien ja osoittimien suunnitteluun
  • Koodaustekniikat. Koodaus on lyhenteiden käyttöä tai eri tyyppisten tietojen luokittelua (esimerkiksi miten lomakkeessa ilmoitetaan pakolliset kentät, tai miten tekstissä ilmaistaan avainsanat). Annetaan ohjeita aakkosnumeeriseen ja graafiseen koodaukseen, värikoodaukseen sekä markkereiden, välkkymisen, koon, kirkkauden ja alleviivauksen käyttöön koodauksessa

Esimerkki tiedon organisoinnista: Näytön elementeillä (esim. kentät, ikonit, graafit) tulisi olla nimike/ otsikko.

Esimerkki koodaustekniikoista: Väriä ei tulisi koskaan käyttää ainoana koodaustapana.

Vähän tarkempaa tietoa artikkelissa http://www.metsta.fi/ipubs/docs/machinery/articles/2011_nro_009.pdf. Ja vielä tarkempaa itse standardissa.

torstai 11. elokuuta 2011

ISO 9241-110 sisältää käyttöliittymän "perusperiaatteet"


ISO 9241-110 Dialogin periaatteet on käyttöliittymäsuunnittelijan keskeistä osaamista
ISO 9241-110 sisältää käyttäjävuorovaikutuksen suunnittelun keskeisiä periaatteita. Sisältö nimensä – ”periaatteet” - mukaan ei ole suoraan keittokirjamaisia konkreettisia ohjeita, vaan niitä on suunnittelijan sovellettava. 
ISO 9241-110 on päivitetty versio aiemmasta osasta ISO 9241-10, ja siten sisällöltään ”kypsynyt” yhden kierroksen verran.
Tässä kirjoituksessa esitän osan sisällön hyvin tiivistettynä. Jonkin verran seikkaperäisemmin olen käsitellyt sitä MetStan verkkojulkaisussa http://www.metsta.fi/ipubs/docs/machinery/articles/2011_nro_009.pdf. Tarkempaa perehtymistä varten tulee standardi kuitenkin hankkia. Standardi on saatavissa myös osana SFS:n käsikirjaa 72-2. 

Periaatteet on jaettu seitsemään osa-alueeseen:
  • Sopivuus tehtävään: järjestelmä tukee käyttäjää tehtävän suorittamisessa; tehtävän suoritus ei perustu esimerkiksi valitun teknologian ominaisuuksiin. 
  • Itsekuvautuvuus:  käyttäjille on selvää, missä dialogissa he ovat, missä kohdassa dialogia he ovat, mitkä toimet ovat mahdollisia ja miten ne voidaan suorittaa
  • Yhdenmukaisuus käyttäjän odotuksiin nähden: järjestelmä vastaa käyttäjän ennakoitavissa olevia tilannekohtaisia tarpeita ja yleisesti hyväksyttäviä käytäntöjä
  • Sopivuus oppimiseen: järjestelmä avustaa ja ohjaa käyttäjää järjestelmän käytön oppimisessa
  • Hallittavuus:  käyttäjä kykenee aloittamaan ja hallitsemaan vuorovaikutuksen suuntaa ja nopeutta, kunnes tavoite on saavutettu
  • Virheiden sieto: tarkoitetut tulokset voidaan saavuttaa syötteissä olevista ilmeisistä virheistä huolimatta joko ilman käyttäjän korjauksia tai vähäisin korjauksin
  • Sopivuus yksilöllistämiseen: käyttäjät voivat muokata vuorovaikutusta ja tiedon esittämistä vastaamaan yksilöllisiä kykyjään ja tarpeitaan

Kukin osa-alue sisältää useita periaatteita, ja kukin periaate on konkretisoitu esimerkillä. Esimerkiksi yksi itsekuvautuvuuden periaate on: 
  • Missä tahansa dialogin vaiheessa käyttäjälle esittävän tiedon olisi opastettava käyttäjää dialogin suorittamisessa loppuun. 
  • Ja tätä konkretisoiva esimerkki:  Hotellivarausjärjestelmä antaa käyttäjän syöttää tarvittavat tiedot ja käyttää painikkeita [Seuraava] ja [Edellinen] dialogin vaiheiden läpikäymisen ohjaamiseen. 

tiistai 9. elokuuta 2011

ISO 9241: Perustietoa käyttöliittymäsuunnittelijoille ja käytettävyysasiantuntijoille


Moniosainen ISO 9241 -standardi sisältää oleellista perustietoa jokaiselle käyttöliittymäsuunnittelijalle ja käytettyvyysasiantuntijalle

ISO 9241, Ihmisen ja järjestelmän välisen vuorovaikutuksen ergonomia, on laaja moniosainen standardi, joka sisältää periaatteita ja ohjeita käyttöliittymäsuunnittelun eri osa-alueisiin. Standardin eri osat sisältävät hyödyllistä perustietoa, joista jokaisen käyttöliittymäsuunnittelijan ja käytettävyysasiantuntijan olisi hyvä olla selvillä.

Ohjelmistojen suunnittelun sekä käytettävyyden varmistamiseen ohjeita antavat keskeiset osat ovat: 
  • ISO 9241-110: Dialogin periaatteet (suomennettu)
  • ISO 9241-11: Käytettävyyden määrittely ja arviointi (suomennettu)
  • ISO 9241-12: Tiedon esittäminen (suomennettu)
  • ISO 9241-13: Käyttäjäopastus (suomennettu)
  • ISO 9241-14: Valikkodialogi
  • ISO 9241-15: Komentodialogi
  • ISO 9241-16: Suorakäyttödialogi
  • ISO 9241-17: Lomakepohjainen dialogi
  • ISO 9241-20: Tieto- ja viestintäteknologian laitteiden sekä palvelujen esteettömyyttä koskevat ohjeet (suomennettu)
  • ISO 9241-129: Opastusta yksilöllistämiseen
  • ISO 9241-151: Opastusta www-käyttöliittymiä varten (suomennettu)
  • ISO 9241-171: Ohjelmistojen esteettömyttä koskevaa opastusta
  • ISO 9241-210 Vuorovaikutteisten järjestelmien ihmiskeskeinen suunnittelu (aiemmin ISO 13407)
Osat sisältävät kaikkiaan satoja yksittäisiä periaatteita tai ohjeita. Standardin osissa valaistaan ohjeita myös esimerkein - tosin vaihtelvissa määräin - jotka parantavat ohjeiden luettavuutta ja ymmärtämistä.
Standardi ei ole mobiilispesifinen - itse asiassa siinä ei ole erityistä osaa mobiiliohjelmistojen suunnitteluun. Kuitenkin standardin sisältö on laajasti yleispätevää, niin mobiilisovelluksille kuin muillekin.  
Tämän blogin seuraavissa kirjoituksissa annan tietoa  tiivistetysti kunkin osan sisällöstä ja esimerkkejä osien ohjeista tai periaatteista. Sisältöön tarkempi perehtyminen - ohjeet kattavammin - edellyttää osien hankkimista (standardit ovat tekijänoikeuksien alaisia, eikä niitä saa kopioida). Ajatus on, että blogin perusteella lukijat saavat käsityksen standardin osien keskeisistä sisällöistä.  

perjantai 5. elokuuta 2011

käytettävyysammattilaisen eettiset säännöt

Eettiset säännöt on periaattessa käytettävyysammattilaisen perustietoa: http://www.usabilityprofessionals.org/about_upa/leadership/code_of_conduct.html .

Itse olen nyt joutunut näihin perehtymään, ja ne kyllä antavat tukea, jos joutuu hankalaan tilanteeseen (ei siis teknisesti vaan eettisesti).