Useimmiten suoritettavat tehtävät pitäisi olla parhaiten näkyvillä. Poista toiminnallisuutta, jota käytetään vain satunnaisesti. Pidä käyttöliittymän tietohierarkia sekä kapeana että matalana. On tehokkaampaa suunnitella syvempi rakenne kuin leveämpi. Osita monimutkaiset tehtävät erillisiin helpommin ymmärrettäviin osiin. Asteittainen paljastaminen parantaa käyttäjän tehtävien suoritusnopeutta.
Mauney ja Masterton (2008) antavat kirjassa HCI Beyond the GUI – Design for Haptic, Speech, Olfactory, and Other Nontraditional Interfaces suunnittelusääntöjä mobiililaitteille. Kirjoittajat jakavat suunnitteluohjeet viiteen eri osioon, joissa Mauney ja Masterton esittelevät yhteensä 19 eri suunnittelusääntöä. Seuraavaksi on esitetty tiivistetysti ensimmäinen osuus, eli pyrkimys yksinkertaisuuteen.
Mauney ja Masterton (2008) antavat kirjassa HCI Beyond the GUI – Design for Haptic, Speech, Olfactory, and Other Nontraditional Interfaces suunnittelusääntöjä mobiililaitteille. Kirjoittajat jakavat suunnitteluohjeet viiteen eri osioon, joissa Mauney ja Masterton esittelevät yhteensä 19 eri suunnittelusääntöä. Seuraavaksi on esitetty tiivistetysti ensimmäinen osuus, eli pyrkimys yksinkertaisuuteen.
Käyttöliittymän päätavoitteena on pyrkiä yksinkertaisuuteen. Ensimmäinen askel yksinkertaistamisprosessiin on ymmärtää, mitä käyttäjä haluaa laitteen tekevän, toisin sanoen erityisen tärkeää on ymmärtää käyttäjän tarpeet.
Useimmiten suoritettavat tehtävät ja ne tehtävät, joita suurin osa käyttäjistä käyttää, pitäisi olla parhaiten näkyvillä käyttöliittymässä. Toisaalta käyttöliittymää voidaan pyrkiä pelkistämään, eli poistetaan toiminnallisuutta, jota käyttävät vain muutamat käyttäjät satunnaisesti. Tämä vaatimus koskee myös yksittäisiä näyttöjä, jotka täytyy pitää yksinkertaisina. (Mauney, Masterton, 2008).
Useimmiten suoritettavat tehtävät ja ne tehtävät, joita suurin osa käyttäjistä käyttää, pitäisi olla parhaiten näkyvillä käyttöliittymässä. Toisaalta käyttöliittymää voidaan pyrkiä pelkistämään, eli poistetaan toiminnallisuutta, jota käyttävät vain muutamat käyttäjät satunnaisesti. Tämä vaatimus koskee myös yksittäisiä näyttöjä, jotka täytyy pitää yksinkertaisina. (Mauney, Masterton, 2008).
Yksinkertaisuuteen voidaan pyrkiä myös pitämällä käyttöliittymän tietohierarkia sekä kapeana (vähemmän valintoja per taso), että matalana (vähemmän tasoja valittavana hierarkian juureen). Jos valintojen määrä välttämättä ylittää kapean ja matalan hierarkian, mobiileissa sovelluksissa on tehokkaampaa suunnitella syvempi rakenne kuin leveämpi. Myöskään räätälöinti ei sovellu tai ole edes tarpeellista pienille näytöille, koska räätälöinti lisää monimutkaisuutta ja mobiilisovellukset ovat tyypillisesti perinteisiä sovelluksia yksinkertaisempia.
Ehkä kuitenkin tehokkain keino yksinkertaistaa käyttöliittymää on osittaa monimutkaiset tehtävät erillisiin helpommin ymmärrettäviin osiin. Tässä ns. asteittaisessa paljastamisessa jokainen askel jaetaan yksittäiselle ruudulle, jotka johtavat yhdessä käyttäjän tavoitteeseensa. Esimerkkinä on hierarkkinen navigointi, jossa käyttäjälle annettavat valinnat on jaettu tarkoituksen mukaisiin ryhmiin ja aliryhmiin. Päällisin puolin asteittainen paljastaminen näyttää rikkovan tehokkuuden vaatimusta, mutta käytännössä se parantaa käyttäjän tehtävien suoritusnopeutta. (Mauney, Masterton, 2008).
Lähteet: Mauney, D.W., Masterton, C., (2008). Small-Screen Interfaces in HCI Beyond the GUI. Design for Haptic, Speech, Olfactory and Other Nontraditional Interfaces. Ed. Kortum, P., Morgan Kaufman.